اتفاق عجیب در بازار ارز/ اتاق های معاملاتی دلار تعطیل شد
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۴۵۱
در روزی که دلار در مرز هرات و سلیمانیه رشد کرد، در تهران ارزان شد. بعضا میگویند خبرها در تهران، زورشان از بازارساز کمتر است. یک کانال جدید نیز به فهرست کانالهای دلاری اضافه شد.
بازار ارز رنج شد
در پنجمین روز هفته، نرخ دلار تهران ۲۰۰ تومان پایین آمد اما کلا بازار رنج بود. این در حالی بود که هرات نقدی و سلیمانیه نقدی رشد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نرخ ۸۶۸۰ برابری درهم به دلار، ارزش دلار را ۷۰۰ تومان بالاتر از قیمت اسمی دلار تهران نشان می داد. در واقع آنچه که در بازار میبینیم، بالا رفتن تمامی نرخهای مرزی بود اما پایتخت واکنش متفاوتی داشت، علت چه بود؟
علت پایین نگه داشتن نرخ دلار در تهران
بعضی از معاملهگران میگویند که واکنش در مرز با توجه به اخبار برجامی طبیعی بوده و در تهران هم بخاطر تزریق بالا، نرخ پایین نگه داشته شده است. اما برخی هم میگفتند که با وجود اخبار منفی، دلار توان حرکت بالایی نداشت و این اتفاق میتواند مهم باشد.
برخی نیز میگویند این وضعیت یک سری نشانههایی را بروز میدهد، یک حالت این بود که بازارساز به هر قیمتی تلاش میکند تا نرخ را در تهران تحت کنترل قرار دهد و این یعنی در فرصت مناسب و با یک خبر منفی، به شکل ابشاری دلار را به پایین هدایت میکند.
نفوذ بازارساز در بازار
حالت دیگر هم اینکه بازارساز دارد قدرت خودش را به بازار دیکته میکند و نشان میدهد که حتی میتواند نرخ را از حالت طبیعی خودش پایینتر نگه دارد تا از این طریق انتظارات را مدیریت کند و از مراجعه خریداران خرد به بازار جلوگیری کند.
البته یک نشانه دیگر هم از این وضعیت میخوانند، و آن اینکه بازارساز تمام توان را برای کنترل میگذارد و در این حالت، اگر خبرها مطابق انتظار بازارساز پیش نرود ریسک را بالا میبرد.
دلار متشکل و نیما کانال عوض می کنند؟
اما در سمت رسمی بازار، نرخ متشکل و نیما در یک قدمی کانال عوض کردن هستند.
حباب سکه چقدر شد؟
سکه اتحادیه ۱۵ میلیون و ۵۰ تومان، رفاه ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، و سکه بازار ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان گزارش شد. حجم حباب همچنان بالا و در حدود ۲ میلیون و ۱۳۵ هزار تومان بود.
اتاق های معاملاتی دلار تعطیل شدند
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه گفته برنامهای برای مذاکرات دیگری نداریم، همچنین گفته مذاکرات دوحه فرصتی بود که ایران از دست داد. اظهارنظری که مسوولان مذاکرات کشور خلاف آن را میگویند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز در روز چهارشنبه به دو روایت متفاوت از مذاکرات دوحه واکنش نشان داده و تیتر زد: آمریکا، کاملا وقت تلف کردیم، ایران، مذاکرات مثبت بود.
اتاقهای معاملاتی دلار تا بعد از عید قربان تعطیل شدند. پله آهنی هم تا دوشنبه تعطیل است. بازار امارات هم ۵ روز تعطیل خواهد بود و حواله انجام نمیشود.
فشار به معامله گران کف بازار
بعضیها میگویند اگر قبل از تعطیلات تقاضای درهم زیاد نشود بعدش احتمالا این اتفاق میافتد. صراف سکه نیز درباره عید قربان میگویند در سالهای اخیر قبل از عید بازار رنج بوده و بعد از آن نیز رنج باقی میماند.
بعضیها نیز میگویند این وضعیت بازار، یعنی مشخص نبودن روند و نوسانات شدید. که این به دلیل کم عمق شدن معاملات و فشار بر معاملهگران کف بازار بود.
صحبتهایی درباره کف و سقف نرخها در تابستان میشد. رنج ۶ میلیونی سکه از سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۴ میلیون تومان، یا رنج ۲ میلیونی آبشده از سطح ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان. البته این صحبتها هر از چندگاهی در بازار میشود، آن هم از سمت افزایشیهای بازار تا یکسری را به بازار بکشانند. اما خیلی هم نمیشود روی آن حساب کرد.
کانال دلار توافقی رونمایی شد
دلار سهمیهای در بازار چهارشنبه بین ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان تا، ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و حتی بالای آن فرخته میشد، اما تنها نرخی که خریدار داشت ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بود.
یک نکته جالب هم اینکه یک کانال جدید به کانالهای دلاری اضافه شده است؛ کانال دلار توافقی که هر لحظه این نرخ را گزارش میدهد. به حدی تعداد نرخها زیاد شده که دیگر روند هر کدامشان هم متفاوت شده و به گونه ای بازار ارز دیگر تک شعبهای نیست و هر شعبه نرخ خودش را دارد.
۲۲۳۲۲۵
کد خبر 1648697منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: دلار ارز بازار طلا و ارز هزار تومان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«افعی تهران» خط قرمزهای اتاق درمان را رد میکند/ ارتباط بین رواندرمانگر و مراجع، ضد روان درمانی است
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا مقدسیان منتقد و کارشناس سینما شب گذشته با حضور در برنامه سینمازاویه رادیو گفتگو درباره سریال افعی تهران و نسبت آن با سینمای جنایی گفت: در سینمای جنایی حرکت در عمق خیلی بیشتر است مهمتر از اینکه جنایت را چه کسی انجام داده این مهم است که جنایت چرا انجام شده و آن کسی که این جنایت را مرتکب شده دچار چه پیچیده گی های شخصیتی بوده است. در اینجا برای تحلیل سرسخت و عمق پیدا کردن ماجرا این ضرورت که فهم دقیقی از تحلیل موقعیت و روانکاوی داشته باشیم اهمیت پیدا میکند.
وی ادامه داد: پیمان معادی یک ضرورتی را در سینمای ایران حس کرده و آن هم تنوع داستان ها و موقعیت هاست چراکه در سینمای ایارن داستان های جن.ایی که استخوان دار باشند و طعنه به کمدی نزند زیاد نداشتیم.
مقدسیان درباره نحوه نمایش درونیات شخصیت در افعی تهران گفت: اما معادی یک رندی کرده و همان تلاشی که باید انجام میداده تا در موقعیت های مختلف، در جهان شخصیت ورود کند و او را به مخاطب معرفی کند به اتاق درمان آورده است. طبیعی است هر کسی که در اتاق درمان قرار میگیرد، درمانگر تلاش کند درونیات او را شناسایی کند. اما اگر قرار بود در اتاق درمان این اتفاق نیفتد باید موقعیت های پیچ در پیچی میساخت که اطلاعات درباره شخصیت کم کم به مخاطب منتقل بشود.
این کارشناس، سینما را به عنوان یک تلنگر برای اهمیت بیشتر به سلامت روان مهم دانست و افزود: واقعیت این است که در همه جای دنیا کمپین هایی تشکیل میشود که آدم ها بیش از پیش به سلامت روان خود اهمیت بدهند. اگر سینما بتواند تلنگری بزند یا روان درمانی به امری تبدیل شود که آدم ها به آن اعتماد کنند و به آن روی بیاورند، اتفاق خیلی مثبتی روی داده است.
مقدسیان درباره انتخاب رواندرمانگر و شیوه مواجه سریال با این مساله گفت: دغدغه پیمان معادی در این سریال جدای از اینکه به او کمک کرده درونیات شخصیت را با حضور در اتاق درمانگر به مخاطب منتقل کند، کمک کرده تا او یک نوع فرهنگ سازی هم انجام بدهد. اما همان طور که روان درمانی و سراغ گرفتن از درمان گر مساله ای است که باید روی آن فرهنگ سازی بشود، مسلح شدن به انتخاب روان درمان گر درست هم باید اتفاق بیفتد.
او افزود: ما به اندازه روان درمانگران کاربلد، روان درمانگرانی داریم که ککم عمق و کم دانش هستند و احساس مسئولیت نمیکنند و این آسیب زاست. برای همین است که نظام روان درمان گری در دنیا استانداردهای سفت و سختی دارد که باید مانند یک میثاق پزشکی رعایت بشود .
مقدسیان پاشنه آشیل سریال را در انتخاب روانگر درست دانست و گفت: سریال در این نقطه اشتباه میکند. مناسبات اتاق درمان به درستی منتقل نمیشود و ارتباط بین مراجع و روان درمانگر خارج از اتاق درمان مردود است.
او با بیان اینکه رفتن به سراغ اتاق درمان برای جذاب تر شدن درام، استانداردهایی هم دارد افزود: ماجرا این طور نیست که یا ما نباید سراغ اتاق درمان برویم یا اگر رفتیم هر طور شد آن را جذاب کنیم. یک سری خط قرمزها در اتاق درمان وجود دارد.
مقدسیان ادامه داد: اطلاعات شخصی روان درمان گر با مراجع نباید درمیان گذاشته شود و آشنایی به غیر از آشنایی اتاق درمان با روان درمان گر نباید اتفاق بیفتد. او فقط باید شنونده باشد همدلی کند اما در نقش روان درمان گر. ممکن است جایی که مراجع درک میشود، احساس وابستگی به درمانگر پیدا کند .اینجا درمانگر یا باید از تکنیکها استفاده کند و برای مراجع واضح بشود که این رابطه عاطفی در نقش درمانگر است و لاغیر. اگر این اتفاق نیفتد باید مراجع به درمانگر دیگری معرفی کند.
این کارشناس سینما استانداردهای اتاق درمان را مهم دانست و افزود: این مهم است که استانداردها را رعایت کنیم چراکه ممکن است کسی بعد از کشمکش های زیادی با خودش بپذیرد که درمان بشود ولی با این اتفاق، نتیجه درخوری نگیرد و اعتماد شخص به روان درمانگر از بین برود و هیچ وقت در زندگی به روان درمانگر مراجعه نکند.
مقدسیان در پایان درباره نقاط مثبت و ضعف اثر گفت: افعی تهران در بخش توجه به روان درمان گری موفق است اما در تصویر کردن اتاق درمان و شیوه رفتار سحر دولت شاهی به عنوان درمان گر و ارتباط عاطفی که بین او و مراجعش( پیمان معادی) تصویر میکند، از اساس بر ضد روان درمان است. اینجا دانش و توانایی فیلمنامه نویس کم بوده، او عشق آن را داشته که به این موضوع بپردازد اما علم آن را نداشته. برای جذاب کردن درام هم مولفه های دیگری بود که بدون زیر پا گذاشتن استاندارد ها و خط قرمزها میشد از آنها بهره برد.